Szamóca: néhány szem egészség

Szamóca: néhány szem egészség

A szamócát szinte mindenki szereti: ez valószínűleg nem véletlen, hiszen ez a gyümölcs nemcsak különlegesen ízletes és esztétikus, hanem - amint az alábbiakból kiderül - igen egészséges is! Lássuk, miért legyen szamócás a kertünkben?

 

Ősszel telepítjük, májusban szüreteljük. A szamóca olyan, mint a csokoládé: szinte mindenki szereti. Májusban, amikor megkezdődik az eperszezon frissen vagy tejszínnel, esetleg cukros tejföllel tálalva a legkelendőbb desszertek egyike, de ínyencek és eperimádók különféle italokat és ételeket is készítenek belőle. Természetesen akkor a legértékesebb, ha a frissen vagy fagyasztóból elővéve fogyasztjuk, mert így nem vész el gazdag tápanyagtartalma, nem csökken vértisztító és baktériumölő hatása. Tehát, ha eleget (naponta legalább egy maroknyit) fogyasztunk ebből a földi csodából, épülhetünk és szépülhetünk a vitaminokban (C-, B5-, B6- és K-vitamin) és ásványi anyagokban (Mg, Ca, K) dús tartalmától.

Nem dobja meg a vércukorszintet

A szamóca más gyümölcscsel ellentétben alacsony glikémiás indexszel rendelkezik, tehát nem emeli hirtelen magasba testünk vércukorszintjét, hanem alacsonyan tartja azt, így nem érzünk farkasétvágyat röviddel elfogyasztása után. Fogyókúrázók és diétázók nyugodtan, cukorbetegek - mértékkel - fogyaszthatják.

Guszta és és egészséges

Más piros bogyókhoz hasonlóan fiatalít

Aki rendszeresen eszik szamócát, vagy más piros bogyókat, sokat tesz fiatalságának megőrzéséért is, hiszen ezek a gyümölcsök gazdagon tartalmaznak olyan antioxidáns vegyületeket, melyek lassítják az öregedési folyamatokat. Egy nagy tál földieper segít a szervezet kollagén-helyreállító folyamatainak működésében, feltölti, megfiatalítja bőrünket, és élettel teli színt kölcsönöz nekünk.

Antioxidáns, a betegségek ellen

Napi 8-10 szem eper elfogyasztása - magas C-vitamin és antioxidás (antocianin) tartalmának köszönhetően - jelentősen csökkenti a daganatos megbetegedések kockázatát, csökkenti a reumatikus fájdalmakat (arthritis), helyreállítja a vérnyomást, javítja a memóriát és a koncentráló képességet.

Réteskosár
Szamócás réteskosár Kaldeneker György konyájából. Recept itt.

1 csésze friss szamóca (kb. 15 dkg) tápanyagtartalma:
Energiatartalom: 50 kcal
Fehérje: 1 g
Szénhidrát: 11,65 g
Rost: 3,81 g
Kalcium: 23,24 mg
Vas: 0,63 mg
Magnézium: 16,60 mg
Foszfor: 31,54 mg
Kálium: 44,82 mg
Szelén: 1,16 mg
C-vitamin: 94,12 mg
Folsav: 0,02938 mg
A-vitamin: 0,04482 mg

Napi 8 szem szamóca elfogyasztása:
- 45-50 kalória, 12 g szénhidrát, 1 g fehérje és 0 g zsír
- 160%-ban fedezi egy felnőtt napi C-vitamin szükségletét (ez több, mint a narancsé!)
- 16%-át fedezi az ajánlott napi rostbevitelnek
- 20%-a a napi folsavszükségletnek (mely megelőzi a születési rendellenességeket)
- csökkenti a daganatos megbetegedések kockázatát és megőrzi a fiatalságunkat

Egészségünkre!

Ha tetszett a cikk, kövesd a Hobbikertet a Facebookon is!

BEZÁR

Vélemény, hozzászólás?