Húspótló-pörköltbevaló: ha a cukkini megússza a kirántást

Húspótló-pörköltbevaló: ha a cukkini megússza a kirántást

Rendkívül alacsony kalóriatartalma miatt a reformkonyha egyik legkedveltebb zöldsége, ráadásul a vérnyomást is csökkenti. Lássuk, milyen belbecs lapul a zöld külcsín alatt.

 

A cukkini különösen azoknak lehet vonzó, akik valamilyen egzotikus, a mindennapi ízektől eltérő élelmiszerféleségre vágynak. A mediterrán konyha által előszeretettel alkalmazott cukkini előtt ezért hazánkban is fényes jövő áll.

Savanyúságnak

Több mint víz

A cukkini 95%-a víz, amely már eleve sok oldott ásványi anyagot tartalmaz. 100 grammban 700 milligramm ásványi anyag, többségében kálium, foszfor, magnézium, és kalcium található. A magas káliumkoncentráció folytán vérnyomáscsökkentő hatást fejt ki.

100 g cukkini tápanyagai és vitaminjai:
Fehérje: 0,6 g
Szénhidrát: 3 g
Zsír: 0,1 g
C-vitamin: 7 mg
A-provitamin: 0,35 mg

Főzelék
Cukkinifőzelék Kaldeneker György konyhájából. Recept itt.

Rostok az egészségért

A cukkini, mint a zöldségek többsége, rostokban is igen gazdag, azonban a rosttartalma elsősorban a termés korától (érettségétől) függ. A fiatal cukkini húsa sok pektint tartalmaz, amely bár az emberi szervezet számára közvetlenül nem hasznosítható, azért a főzéskor jó szolgálatot tehet, ugyanis besűríti az ételt (nem szükséges hizlaló lisztet használnunk). A fiatal cukkinit bátran fogyasszuk nyersen is, rosttartalma így hasznosul a legjobban.

Az idősebb termésben a cellulóz kerül túlsúlyba, ami bár az emésztőrendszerre igen jó hatással van, hiszen rostként és nem energiaként hasznosul, ugyanakkor ebben az állapotában a cukkinitermés már kevesebb élvezeti értékkel bír. A cukkini nyersen is ehető, s így fogyasztva sem a vitamintartalom, sem a rosttartalom nem semmisül meg.

Cukkinipörkölt

A vegetáriánusok használhatják a cukkinit olyan ételekbe, amelybe húsevő barátaik a sertés vagy marha megfelelő részeit rakják. Gondoljunk például egy ínycsiklandó cukkinipörköltre vagy a lasagne-ra, amelyben a tésztalapokra párolt, olaszfűszerekkel ízesített párolt vagy sült cukkinit halmozunk. A cukkini állagra is hasonlít a húsfélékre, de ami ennél sokkal fontosabb, tápértékben és összetételében is jól kiegészíti a zöldség- és gyümölcsevők menüjét.

Ha tetszett a cikk, kövesd a Hobbikertet a Facebookon is!

BEZÁR

Vélemény, hozzászólás?