Padlizsán: megkönnyíti a fogyókúra kínjait

Padlizsán: megkönnyíti a fogyókúra kínjait

Végre egy izgalmas zöldség, amelytől minden fontos tápanyagot és rostot megkaphatunk - és még éhesek sem maradunk! Miért és mire jó a padlizsán?

 

Miért is ne használhatnánk a hagyományosan hússal készülő ételeinkhez a változatosság kedvéért néhány zöldséget? Itt van például ez a fényes héjú, ínycsiklandó lila termés, amely igen rövid idő alatt bebizonyította, hogy megállja helyét a hazai asztalokon is. A padlizsán feledteti azt a berögződést, hogy zöldség csak párolva kerülhet tányérunkra. Feldobhatjuk - s egészségesebbé is tehetjük - unalmas húsételeinket. A padlizsán törtfehér húsa sok zsiradékot képes felvenni, így laktató, sőt akár kifejezetten nehéz ételeket is készíthetünk belőle. Szénhidráttartalma nem riasztó, sőt még egy súlycsökkentő diétába is belefér egy-egy tojásgyümölcs, no nem egy sült padlizsánból készített lasagne.

Lila és kellemesen kesernyés, de ettől egészséges

Lássuk, mi egyebet találunk a lila termés mélyén! Van benne például sok keserűanyag, amelyet a mai padlizsánokban már csak a nagyon kifinomult ízérzékű fogyasztó ismer fel. A korábban használt fajták sokkal keserűbbek voltak - sokáig mérgezőnek is hitték, hasonlóan rokonához, a burgonyához. Ezek a keserűanyagok hozzájárulnak a padlizsán gyógyhatásaihoz - görcsoldóként és izomlazítóként hatnak az emésztőszervekre.

A padlizsán lila színe a nauzin nevű növényi festéknek köszönhető. Ez a színanyag is antioxidáns (szabad gyököket megkötő) hatású, azaz a rákos elváltozások megelőzésében kap szerepet, a többi növényekben található színanyaghoz hasonlóan. A padlizsán lila színét okozó nauzinról még azt is tartják, hogy növeli a "jó" koleszterin (HDL-koleszterin) szintjét.

PadlizsánpörköltPadlizsánpörkölt Kaldeneker György konyhájából. Recept itt.

Ásványianyag-bomba, sok rosttal kiegészítve

Kiemelkedő vitamintartalomról sajnos nem számolhatunk be. Magas ugyanakkor víztartalma, amiből következik, hogy termésének ásványianyag-tartalma is átlagon felüli. Bizton számíthatunk rá, hogy a padlizsános ételekkel együtt nagy mennyiségű cinkhez, magnéziumhoz és káliumhoz jut szervezetünk. Nem elhanyagolható a padlizsán rosttartalma sem, amely emésztőrendszerünkre van jó hatással.

Megkönnyíti a fogyókúra kínjait

A padlizsánt több fogyókúrás diétában javasolják a hús kiváltására, ugyanis változatos, laktató ebédet-vacsorát főzhetünk vele, így átsegíti az "éhezőket" a fogyókúra kezdeti, nehezebb szakaszán. Süssünk belőle lasagne-t, darált hús helyett apró csíkokra vágott sült padlizsánt tehetünk a tésztalapocskák közé. Aminosav-tartalma eltér az állati eredetű élelmiszerekétől, tartósan ezért nem javasolt hús helyett fogyasztani, legfeljebb a szervezetünk számára feltétlenül szükséges anyagok pótlása mellett.

Padlizsános palacsinta
Padlizsános palacsinta Kaldeneker György konyhájából. Recept itt.

Vesebetegeknek óvatosan

Ritka, hogy ellenjavallat szerepel egy egészséges zöldség bemutatójában. Nem szabad azonban elhallgatnunk, hogy a tojásgyümölcs fogyasztása a gyomorsavtúltengésben szenvedők számára csak mértékkel ajánlott, ugyanis a gyomrot további emésztőnedv-képzésre készteti.

Oxalátképző zöldség: a padlizsán emésztése során kicsi kristályok képződhetnek, amelyek bejutva a kiválasztó rendszerbe a vesében köthetnek ki. Egészséges szervezet számára ez gondot nem jelenthet, azonban a vesebetegeknek, vesekőképzésre hajlamosak számára túlzott fogyasztása nem javasolt.

Ha tetszett a cikk, kövesd a Hobbikertet a Facebookon is!

BEZÁR

Vélemény, hozzászólás?