Az egy helyben megforduló kistraktort a sofőrjénél érdekes módon csak a takarékos cégvezető becsüli többre.
Van a hagyományos fűnyíró traktor, amit gyakran látunk a lakóparkok és utak mellett dolgozni. Lassan zötyög a hepehupás gyepen, mögötte porfelhő, a nyergében pedig fülvédős bácsi ül. Láthatóan unatkozik, mert már órák óta kering a parkban. Na, most nem erről lesz szó.
A Ferris fűnyíró traktort először inkább sportos kvadnak vagy drága modellautónak néznénk. Tűzpiros lakkja, csillogó fémrészei, futurisztikus kormánya is elgondolkodtató. Egészen addig, amíg el nem indul, mert akkor inkább egy holdjáró jut az ember eszébe, ami hatalmas kerekeivel bármilyen akadályon áthalad, közben meg sem billen, szinte siklik a terepen. Na és akkor jönnek a kanyarok! Egy frissen ültetett facsemetét egy szempillantás alatt megkerül, a törzse körül egy fűszál sem marad. Mintha csak rátekeredne egy pillanatra a fára, aztán már ki is lép a pályáról és folytatja az útját egyenesen tovább. Mindeközben a kényelmes ülésben trónoló vezetője apró, néhány centis mozdulatokkal irányítja a botkormánnyal. Arcán elégedett mosoly minden forduló után. Most már értem, miért hívják Zero Turn-nek az IS 2100Z modellt; én tuti kurjongatnék, mint a dodzsempályán kanyarvadászat közben.
Tesztvezetést hirdetett a forgalmazó, itt lehet jelentkezni >>
Ez a fűnyíró traktorok Ferrarija, aminek egyébként az ára legalább annyira megdöbbentő, mint a megjelenése. Nettó 4 millió forint körül itthon is kapható, sőt saját márkaszervize is van. A nagy nevű Hermes Áfész hálózata forgalmazza itthon.
Itt lehet kapni, és megnézni az adatait >>
A Ferris előnye, hogy egy sportautóhoz hasonlóan rugózott, ami nemcsak a sebességnek tesz jót, hanem a vezetőnek is: nem zötykölődik, mint egy talicska, hanem puhán siklik és tompítja a gerincre ható erőket. A gyártó ezt úgy hirdeti a céges vevőinek, hogy “egészséges dolgozó a boldog dolgozó”. Az biztos, hogy ezen ülve nem azt várja a vezető, hogy mikor szállhat már végre le róla. A lenti videón az is látszik, hogy személyautókra jellemző kényelmi dolgok, például pakolóhelyek, palacktartó is van rajta.
Egy átlag kistraktorral végzett műszak után az ember úgy száll ki az ülésből, hogy hullafáradt és csak hazamenni van kedve. A rugózott Ferris traktorral végzett munka után valószínűleg lepattan a gépről és van energiája bármi másra, nem csinálta ki a zötykölődés és a vibráció.
Mivel a munkasebessége 18 km/óra, ezért bukókeretet szerelnek rá, amelyet még biztonsági övvel is kiegészítettek. De jól is jön, ha így megy, hiszen nem mindig kell utánfutóval a munkahelyre vinni, hanem 5-10 km-es körzetben “lábon” magától is kimegy, azaz gyorsan odaér a nyírás helyszínére.
Ez a sebesség egyébként azt is jelenti, hogy egy gyors kerékpáros iramában fut végig a sorokon és hagyja maga mögött az egyenletesre vágott gyepet. Bámulatos látvány, íme egy videó erről:
Fülvédőt egyébként néhány órás vágásnál már ezen is érdemes használni, mert a 28 lóerős motornak azért csak van hangja. A 810 köbcentis erőgépet 2 tank látja el üzemanyaggal, ezért profi felhasználásra is kiváló, 8 üzemórát lehet vele egyhuzamban dolgozni. Ha a vágási magasságát állítani kell, akkor egy pedál benyomásával ez másodpercek alatt megtehető.
Ha kertészetben kell használni vagy ültetett díszfák körül nyírni, akkor pótolhatatlan a fordulékonysága. Például egy egyhektáros területet átlagosan 4-5 órán keresztül nyír egy hagyományos kistraktor, ami nem tud a fák között forgolódni, úgyhogy sokszor még ugyanennyi idő, amíg fűkaszával pótolják a hiányosságokat a fák körül, kerítés mellől, fordulókban. A Ferris már a vágási időt is simán megfelezi, ráadásul a legtöbb esetben nincs szükség utólagos fűkaszálásra. A prospektusa szerint 2 hektár körüli területtel boldogul egy óra alatt, ha a terep megengedi a szabályos fordulókat.
A Ferris fűnyíró traktorok kifejezetten a prémium kategóriába tartoznak. Sokszor azok veszik meg, akik valamilyen különlegességre vágynak, pedig a profik épp az ellenkezőjéért, a hatékonyságáért szeretik. Nem mindegy ugyanis, hogy egy óra alatt mekkora területtel birkózik meg a fűnyíró. Ha gyorsabban dolgozik, akkor kevesebb ideig kell fizetni a sofőrjét. Ha jobban kanyarog a tereptárgyak, például kerítések, fák, sarkok körül, akkor kevesebb utólagos fűkaszás igazításra van szükség, vagy akár az utómunkák el is kerülhetők.
A Fűrész Mánia is készített egy ötperces videót a Ferris traktorról:
És egy másikat is, ami 20 perces és inkább annak szól, aki tényleg érdeklődik:
Ha valaki szeretné megismerni a Ferris IS 2100Z Zero Turn különleges technológiát, mint amilyen a független kerékfelfüggesztés, a Vanguard motor, a Hydro-Gear meghajtás és a különleges botkormány, akkor a Ferris magyar weboldalán mindent megtalál.