Saját termés, szabad levegő, munkaszeretet.
Örvendetes módon számos iskolában van tankert, veteményes, a tanulók által gondozott kis virágoskert. Sok tanár felvállalja, hogy a gyerekkel együtt délutánonként rendbe teszi, gondozza, gyomlálja, locsolgatja a növényeket. A városokban tanulók az ablakpárkányon nevelgetnek babot vagy más növényeket, naponta bepillantást nyerve így a növényke fejlődésébe. A legideálisabb azonban az lenne, ha a kertészkedés a tananyagba is bekerülhetne.
Milyen előnye lenne mindennek?
Elősegítené az egészséges étkezést
Sajnos a túlsúlyosság már a gyerekeket is érinti. A gyerekek nagy része fogyaszt gyorsételeket, színezékkel, ízesítővel teli táplálékokat. Az a gyerek, aki a saját terményét megkóstolja, biztosan nagyobb örömmel fog zöldségeket, gyümölcsöket enni.
Több időt töltenének a szabadban
Egy amerikai felmérés szerint a gyerekek háromnegyede kevesebb időt tölt a szabad levegőn, mint egy rab a börtönben. Ne legyenek illúzióink, hazánkban is hasonló a helyzet. Napi nem ritkán 7-8 óra az iskolapadban, ezt követően a gyerekek alig tudnak/akarnak a friss levegőn játszani, viszont beszippantja őket a képernyő. A kertészkedéssel napközben is lenne lehetőségük kinn lenni, felfrissülnének, a többi tanórán is könnyebben tudnának figyelni, teljesíteni. Ráadásul D-vitamint gyűjtenének!
Hasznos képességekre, tudásra tehetnének szert
Megtanulhatják, hogy miként kell zöldséget, gyümölcsöt termeszteni, vagy a virágokat gondozni. Ez a hasznos tudás az életben csak a javukra válik: képesek lesznek maguk paradicsomot nevelni vagy fűszereket termeszteni, akár csak a balkonon. Aki élelmiszert tud termeszteni, azt nem fenyegeti a veszély, hogy étlen marad. A tudást hazavihetik, így a családot is segíthetik abban, hogy egészségesebben és olcsóbban táplálkozzanak.
Méhlegelőt hoznának létre
Az egyik legfontosabb segítség a bolygónknak, ha a gyerekeinket megtanítjuk arra, hogy a természetet óvják, segítsék, törekedjenek az együttélésre. Készítsenek méhlegelőt, nyújtsanak táplálékot a vadon élő hasznos szervezeteknek.
Megfigyelhetnék az élővilágot
A növények fejlődését nézni tanulságos, szórakoztató feladat. A gyerekek megtudhatják, hogy miből lesz a paprika, hogy néz ki a mángold, milyen a spenót magja vagy a bazsalikom virága. A kertbe repülő lepkéket, madarakat, méheket is tanulmányozhatják munka vagy táplálékszerzés közben. Rájöhetnek az összefüggésekre, megismerhetik a táplálékláncokat, ráébredhetnek arra, hogy a körforgásban minden láncszemnek szerepe van. Kapcsolatba kerülnek a természettel, megértik a víz, az energia körforgását, aminek hatására jobban vigyáznak majd ezekre a forrásokra. Használjuk ki a gyerekek természetes felfedezőkészségét, kíváncsiságát!
Növekedne az önbizalmuk
Az, hogy képesek egy zöldséget termeszteni, megerősíti a gyerekek önbizalmát, sikerélményt ad. Ugyanakkor megtanulják azt is, hogy a természet nem feltétlenül kontrollálható: normális az is, ha a jég elveri, a madarak megeszik a termést, vagy az aszály sújtja a növényeket. Mindez felnyitja a szemüket, segít abban, hogy megértsék: nem magától értetődő az, hogy az asztalunkra kerül az uborka, a retek, hanem kemény munka eredménye. Megtanulják értékelni a kétkezi munkát.